Niezapomniana lekcja z Muzeum, która poruszy serca mieszkańców!
Uczniowie Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Inowrocławiu mieli okazję uczestniczyć w niezwykłej lekcji, która przeniosła ich w świat lokalnych pomników i ich historii. Wspólnie z przewodnikami z Muzeum im. Jana Kasprowicza, odkrywali nie tylko znane, ale i te zapomniane miejsca, które stanowią ważny element dziedzictwa kulturowego regionu.

Wędrówka po śladach historii Inowrocławia

Podczas tej wyjątkowej lekcji, uczniowie i nauczyciele wyruszyli na szlak, który prowadził przez istniejące oraz nieistniejące pomniki Inowrocławia. Motywem przewodnim była myśl Stanisława Jerzego Leca:

„Burząc pomniki oszczędzajcie cokoły. Zawsze mogą się przydać.”
To zdanie skłoniło uczestników do refleksji nad wartością pamięci i historii, które kryją się za każdym z tych miejsc.

Przewodnicy, Magdalena Basińska i Marcin Woźniak, zaprezentowali szereg upamiętnień, w tym pomniki Jana Kasprowicza, Jana Pawła II oraz Bohaterskich Obrońców Inowrocławia z 1939 roku. Uczniowie mieli okazję zobaczyć także pomniki gen. Władysława Sikorskiego oraz Ofiar inowrocławskiego więzienia, a także tablice poświęcone Powstańcom Wielkopolskim.

Odkrywanie zapomnianych reliktów

W trakcie wędrówki, uczestnicy mieli szansę na zapoznanie się z archiwalnymi fotografiami, które ilustrowały historię pomników cesarza Fryderyka III oraz Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wspomniano również o pomniku Wdzięczności, który upamiętnia „wyzwolicieli 1945”. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali opowieści o lokalnych wydarzeniach, które miały miejsce w ich mieście.

Na zakończenie lekcji, grupa poszukiwała reliktów pomników cesarza Wilhelma I oraz Jana Kasprowicza, co stanowiło doskonałą okazję do dyskusji na temat zachowania pamięci o przeszłości. Temat lekcji zaproponowała Dorota Kotlewska-Paciorek, nauczyciel historii w ZSM-E, która podkreśliła znaczenie takich inicjatyw w edukacji młodzieży.

Współpraca z Muzeum im. Jana Kasprowicza

Muzeum im. Jana Kasprowicza, które zorganizowało tę lekcję, wyraziło wdzięczność za zaufanie oraz chęć współpracy z innymi szkołami. Przewodnicy czekają na kolejne propozycje lekcji, które mogą przyczynić się do pogłębiania wiedzy o lokalnej historii wśród uczniów. Takie działania są nie tylko edukacyjne, ale także budują więzi między młodzieżą a ich miastem.

Warto zastanowić się, jak wiele z lokalnej historii pozostaje nieodkrytych i jak ważne jest, aby młodsze pokolenia miały szansę na ich poznanie. Wspólne wędrówki po śladach przeszłości mogą być doskonałą okazją do nauki i refleksji nad tym, co nas otacza.


Opierając się na: Powiat Inowrocławski