Turzańska szkoła jako pierwsza pochwaliła się o przeprowadzeniu zajęć według policyjnego scenariusza. Został on przygotowany przez inowrocławskie policjantki i Centrum Promocji Dialogu w Janikowie oraz Miejsko-Gminnym środkiem Kultury w Janikowie.

Celem podjęcia tego właśnie zagadnienia z uczniami jest poznanie informacji na ten temat, jego złych i dobrych stron oraz nauczenie dzieci i młodzież reagowania na to jak „brzmi” mowa nienawiści i co z tym zrobić. Tytuł zajęć, jak i całego przedsięwzięcia, którego scenariusz mają  szkoły powiatu inowrocławskiego brzmi „Przeciwdziałanie mowie nienawiści – co może zrobić każdy z nas?”.

Szkoła Podstawowa w Turzanach przeprowadziła zajęcia w klasach od IV – do VIII i zaprezentowała jako pierwsza, co ciekawego działo się na lekcji. Zajęcia zostały przeprowadzone przez pedagoga szkolnego Panią Katarzynę Sebzdę- Wojciechowską, która wykorzystała przekazany szkołom scenariusz z gotowym projektem lekcji oraz według własnych pomysłów.

Podczas zajęć pani pedagog rozmawiała z uczniami o tym, czym jest mowa nienawiści oraz jaki może mieć wpływ na drugiego człowieka. W tej części przywołana została historia kilku uczniów, którzy stali się znani w mediach z uwagi na to, że padli ofiarami hejterów, a konsekwencje tych sytuacji były przykre.

Nie brakowało  przykładów mowy nienawiści, z którymi spotykamy się w sieci. Uczniowie przywoływali znane postacie medialne. Wspominali też o wielu memach oraz filmikach w internecie. Na tej podstawie było możliwe wyobrażenie sobie, co czuje osoba będąca obiektem hejtu oraz jaka może być jej  reakcja. W ramach tematu uczniowie poznali również ważne dla tej tematyki definicje. Podczas lekcji powstało także wiele kreatywnych pomysłów jak walczyć z hejtem i plakaty z przekazem.

asp. szt. Izabella Drobniecka
Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji
w Inowrocławiu

  • dzieci siedzą w ławkach
  • grupa uczniów stoi przy drzewie
  • dwie uczennice przyczepiają żółte kartki
  • widok na tematyczną tablice z opisem lekcji
  • loga instytucji realizującej scenariusz lekcji