Policja kolejny raz informuje, że zdarzają się takie sytuacje, że ktoś przez różne komunikatory prosi nas o szybką gotówkę. Tak może działać oszust podszywający się pod kogoś kogo znasz. Dlatego najpierw sam zadzwoń i upewnij się, czy to prawda.

Inowrocławska policja prowadzi postepowania dotyczące oszustw. Sprawcy podszywając się pod znajomych, rodzinę, kierują prośbę o szybką gotówkę. W efekcie dochodzi do przestępstwa, bo oszuści przełamują różne zabezpieczenia i zdobywają pieniądze.

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym i przejmują je. Następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK.

Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.

Uwaga! Transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
  • Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie to on.

asp. szt. Izabella Drobniecka
Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji
w Inowrocławiu