Mistrzu zwolnij — PZU i Policja ruszają z kampanią przeciw brawurze

PZU i Policja ruszają z ogólnopolską kampanią „Mistrzu, zwolnij” — milion naklejek, spoty w reżyserii Jana Komasy i działania edukacyjne na drogach. Dane o wypadkach z ostatnich lat pokazują, że temat dotyczy także kierowców z naszego regionu — w Polsce tylko w ciągu dekady zginęło blisko 25 000 osób, a tegoroczne wakacje przyniosły niemal 350 ofiar śmiertelnych.
- Inowrocław i okolice otrzymują apel od PZU i Policji — zwolnij zanim dotrzesz na miejsce
- Zobacz, co dokładnie będzie się działo na drogach i w mieście
Inowrocław i okolice otrzymują apel od PZU i Policji — zwolnij zanim dotrzesz na miejsce
PZU wraca z kontynuacją idei znanej sprzed dekady i rozpoczyna kampanię społeczną „Mistrzu, zwolnij”, której partnerem jest Komenda Główna Policji. Celem akcji jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych przez zwiększenie społecznej reaktywności na niebezpieczne zachowania i podniesienie świadomości kierowców o skutkach nadmiernej prędkości.
Organizatorzy powołują się na aktualne statystyki o wypadkach i szkodach komunikacyjnych. W komunikacie podkreślono, że w ubiegłym roku na polskich drogach zginęło blisko 1 900 osób, a w wakacje tego roku odnotowano niemal 350 ofiar śmiertelnych. W dłuższej perspektywie — w ciągu ostatnich 10 lat — policja zarejestrowała około 25 000 ofiar śmiertelnych.
„Kampania „Mistrzu, zwolnij” wpisuje się w misję, którą PZU realizuje od lat – ochrony życia i zdrowia Polaków. Analizując zachowania kierowców widzimy, że często zbyt optymistycznie oceniają swoje umiejętności na drodze. To złudne poczucie kontroli bywa śmiertelnie niebezpieczne. Dlatego, nawiązując do sukcesu naszej kampanii sprzed dekady, chcemy jeszcze dobitniej przypomnieć, jak ważne za kierownicą są wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Jestem wielkim kibicem tej kampanii, bo bardzo wierzę w to, że działania prewencyjne mają głęboki sens i mogą realnie zmieniać rzeczywistość”
Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU SA czasowo wykonujący obowiązki prezesa zarządu PZU SA
Zobacz, co dokładnie będzie się działo na drogach i w mieście
Akcja startuje 2 września i potrwa do końca miesiąca. W ramach kampanii PZU przygotowuje działania ogólnopolskie, które mieszkańcy Inowrocławia mogą zauważyć także lokalnie:
- emisja trzech spotów reklamowych w telewizji, digitalu i kinach — trzy wersje: dwie po 40 sekund i jedna 30-sekundowa, reżyseruje Jan Komasa;
- dystrybucja miliona naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”, które będą rozdawane przez funkcjonariuszy Policji podczas kontroli drogowych, a także przez agentów i pracowników oddziałów PZU;
- od 18 sierpnia pojawienie się ponad 100 wielkoformatowych billboardów w miejscach o wzmożonym ruchu przypominających, że najniebezpieczniejsze bywają ostatnie kilometry podróży;
- warszawski „safety car” — oznaczone auto będzie jechać dokładnie tyle, ile wynosi dozwolona prędkość w danym miejscu, aby prowokować refleksję kierowców;
- dodatkowe działania aktywujące: internetowy konkurs, którego zwycięzcy będą mogli sprawdzić i doskonalić umiejętności na torze bezpiecznej jazdy.
O znaczeniu prostego znaku na samochodzie mówi przedstawicielka PZU:
„Naklejka to nie gadżet. To prośba, ale też deklaracja: ‚jeżdżę ostrożnie’. Każda z tych naklejek to realny sygnał – zachęta do tego, żeby jeździć ostrożniej. Naklejając ją na samochód, dajemy znak innym, że sprzeciwiamy się brawurowemu zachowaniu za kierownicą. Każda naklejka to jeden głos więcej w istotnej akcji. Nie zmienimy wszystkiego od razu, ale możemy zacząć od siebie i swojego samochodu”
Agnieszka Żebrowska, dyrektor biura sponsoringu i prewencji PZU
Policja podkreśla, że mimo długoterminowych spadków liczby wypadków, wciąż zbyt wielu kierowców przekracza prędkość i podejmuje ryzykowne manewry. W komunikacie Komendy Głównej Policji zwraca uwagę wysoko postawiony funkcjonariusz:
„W ciągu ostatnich lat odnotowujemy sukcesywny spadek liczby wypadków i ofiar na polskich drogach, jednak statystyki nie pozostawiają złudzeń – wciąż zbyt wielu kierowców przekracza prędkość, podejmuje ryzykowne manewry i ignoruje podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, byśmy wspólnie podejmowali działania, które nie tylko edukują, ale też inspirują do zmiany postaw. Kluczowe jest, aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego respektowali przepisy i okazywali sobie wzajemny szacunek oraz zrozumienie, a także, żeby każdy z nas czuł się odpowiedzialny za wspólne bezpieczeństwo na drodze”
nadinspektor Roman Kuster – Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji
Jakie są liczby dotyczące bezpieczeństwa i szkód?
- Podczas tegorocznych wakacji zarejestrowano 4666 wypadków — o 135 więcej (3%) niż rok wcześniej;
- liczba osób rannych nieznacznie wzrosła — 5538 wobec 5309 w porównywanym okresie (wzrost o 4,3%);
- jednak liczba ofiar śmiertelnych w okresie wakacyjnym spadła o blisko 10% — zginęło 347 osób, o 34 mniej niż w porównywalnym okresie.
PZU dostarcza też statystyki o obsłudze szkód komunikacyjnych, które pokazują skalę problemu ekonomicznego i społecznego:
- średnio co minutę PZU przyjmuje zgłoszenie szkody komunikacyjnej (dane z 2024 roku i do końca lipca 2025 roku);
- od początku roku do końca lipca firma obsłużyła blisko 300 tys. szkód komunikacyjnych, a w 2024 roku było ich ponad pół miliona;
- z kolizji i wypadków wynikało blisko 70% szkód OC i 17% szkód AC — to oznacza, że ponad 180 tys. szkód rocznie można potencjalnie ograniczyć dzięki skutecznej prewencji.
Na poziomie lokalnym warto zwrócić uwagę, że działania Policji i PZU obejmują także regularne kontrole drogowe, podczas których funkcjonariusze będą rozdawać naklejki i ulotki oraz prowadzić krótką edukację kierowców. To bezpośrednie działanie — obok reklam i billboardów — ma szansę dotrzeć do codziennych użytkowników dróg w Inowrocławiu i okolicach.
Kampania ma charakter prewencyjny i edukacyjny; PZU i Policja liczą, że widoczne, proste gesty (naklejki, spoty, „safety car”) oraz bezpośrednie rozmowy z kierowcami przełożą się na zmianę zachowań na drodze. Akcja zaczęła się 2 września i potrwa do końca miesiąca — zwracajmy uwagę na materiały kampanii oraz na komunikaty Komendy Głównej Policji i lokalnych patroli drogowych.
Źródła danych: Komenda Główna Policji (raport „Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku”), komunikaty PZU.
Na podstawie: Policja Inowrocław
Autor: krystian