Młodzi twórcy mogą pokazać europejskie ślady swojej okolicy - w puli wyjazd do Brukseli

Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych z całego kraju do udziału w VII edycji konkursu, który ma skłonić młodzież do poszukiwania europejskich wątków w najbliższym otoczeniu. W zespołach po 4–5 osób uczestnicy mogą wybrać dowolną formę pracy - od filmu po podcast - a autorzy najlepszych projektów pojadą na finał do Warszawy i mają szansę na wyjazd do Brukseli. Inicjatywa finansowana jest dzięki wsparciu Fundacji Orlen i ma podkreślić, że Unia Europejska to nie tylko odległe instytucje, lecz także codzienne współtworzenie wartości i historii.
- Jak uczniowie z Inowrocławia mogą wejść w projekt i co mogą zyskać
- Czego może się trzymać zespół - pomysły i praktyka podczas pracy nad projektem “Europa z naszej ulicy”
Jak uczniowie z Inowrocławia mogą wejść w projekt i co mogą zyskać
Konkurs kierowany jest do starszych uczniów - drużyny ze szkół ponadpodstawowych przygotowują autorskie prace ilustrujące związki miejscowości z Europą. Organizatorzy nie narzucają formy: praca może mieć formę prezentacji, folderu, krótkiego filmu, cyklu podcastów lub innej kreatywnej realizacji. Dziesięć najlepszych zespołów zostanie zaproszonych na finałową prezentację do Warszawy, a nagroda główna to wyjazd do Brukseli, gdzie młodzież pozna instytucje Unii Europejskiej.
“Programy te nie tylko pozwalają zdobywać wiedzę o Unii, lecz także tworzą warunki do myślenia, poszukiwania, współdziałania, a przez to odkrywania wartości bycia w Europie”
Maria Holzer, Dyrektor Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży
Zgłoszenia przyjmowane są przez formularz rejestracyjny Fundacji do 16 stycznia 2026 r. - to termin, o którym powinni pamiętać młodzi autorzy i nauczyciele koordynujący zespoły.
Czego może się trzymać zespół - pomysły i praktyka podczas pracy nad projektem “Europa z naszej ulicy”
Organizatorzy podkreślają, że inspiracja może płynąć z różnych źródeł: wspólna historia, tradycje, migracje, wymiany kulturalne czy codzienne inspiracje. Dla zespołu oznacza to dużą swobodę - ważna jest pomysłowość i jasne pokazanie europejskich powiązań danego miejsca. Przygotowując materiał, warto:
- jasno określić tezę projektu i sposób jej udokumentowania,
- sięgnąć po lokalne źródła - rozmowy ze starszymi mieszkańcami, archiwa szkolne, zapisy wydarzeń kulturalnych,
- wykorzystać różne media - krótki film może przełożyć się na silniejsze wrażenie, podcast pozwoli na głos mieszkańców, a foldery i infografiki ułatwią prezentację wyników jury.
Organizacja konkursu ma też aspekt edukacyjny - pokazuje, że młode pokolenie, wychowane już w zjednoczonej Europie, może odnaleźć w swoim mieście ślady współpracy ponadnarodowej i współdecydowania o wspólnych sprawach.
Praktyczna wskazówka dla nauczycieli i opiekunów - zespół gotowy do zgłoszenia powinien dopracować krótki opis projektu, listę członków oraz formę przekazu. Formularz rejestracyjny i regulamin dostępne są na stronie organizatora - warto zaplanować pracę tak, by zmieścić się w wyznaczonym terminie.
W tekście powołano się na informacje udostępnione przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży oraz na wsparcie Fundacji Orlen.
na podstawie: Urząd Miasta Inowrocławia.
Autor: krystian

