Kolejne dwie osoby zostały oszukane przez przestępców. Pamiętajmy o rozsądku podczas korzystania z internetowych transakcji. Proszenie o instalowanie aplikacji, czy podanie kodów BLIK daje sygnał do stwierdzenia, że mamy do czynienia z oszustami.

Niestety wczoraj (16.08.2023) sporą gotówkę straciła 59-letnia kobieta. Najpierw odebrała telefon od rzekomego pracownika banku. Osobą podszywającą się pod pracownika banku miała być kobieta z „przemiłym głosem”. Ta rozpytała swoją ofiarę, czy dokonała internetowej transakcji na kwotę 400 złotych. 59-latka odparła, że nie. Wówczas oszustka oznajmiła, iż doszło do włamania na jej konto, w związku z czym ma być zablokowane. Rzekoma pracownica banku zaproponowała pomoc w odzyskaniu pieniędzy i uchronieniu przed blokadą konta. Następnie kazała zainstalować „specjalny program” i podawać kody wyświetlane na ekranie. Po podaniu trzech kodów telefon się urwał. Gdy kobieta weszła na konto zorientowała się, że prawie siedem tysięcy złotych zostało wypłacone w trzech transakcjach. 

Wczoraj (16.08.2023) też policjanci inowrocławskiej komendy dostali zgłoszenie o podwójnym oszustwie na 66-latce. Kobieta poznała na popularnej platformie internetowej rzekomego amerykańskiego inżyniera polskiego pochodzenia, który ma pracować w Szwecji. Po półrocznej konwersacji „amerykański inżynier” poprosił kobietę o przelew pieniędzy na realizację dość ważnego projektu inżynieryjnego. Kobieta łącznie przelała mu ponad 40 tysięcy złotych. Kobieta na ten cel musiała wziąć kredyt, gdyż nie posiadała takich środków finansowych. 

Innym poznanym mężczyzną miał być pracownik NFZ, który to po wyjeździe na granicę węgiersko-ukraińską potrzebował pieniędzy na powrót. Kobieta łącznie przelała mu ponad 30 tysięcy złotych.

Tym sposobem kobiety straciły swoje oszczędności. Żadna z nich nie podejrzewała, że ma do czynienia z oszustami. To tylko uświadamia, że proceder oszustw na pracownika banku, czy poznanego lubego w świecie internetowym wciąż trwa.Apelujemy o szczególną ostrożność i rozwagę, gdy chodzi o transakcje finansowe. Zastanówmy się dwa razy, zanim dokonamy zainstalowania nieznanej aplikacji, czy potwierdzenia przelewu.

Jeśli mamy wątpliwości zawsze możemy skontaktować się z Policją lub z numerem alarmowym 112, by uzyskać pomoc i tym samym być może uchronić się przed oszustwem.

sierż. szt. Emil Gawroński

KPP Inowrocław